30

Casa Högbom - ett sluttningshus i Täby

Projekt:
Villa

Kund:
Lars Högbom

Färdigställt:
2007

Under en bilresa mellan Los Angeles och San Diego fick Lasse och Patricia Högbom upp ögonen för den amerikanska modernismen och dess tidlösa estetik. Inspirationen ledde så småningom fram till villa Casa Högbom. Lasse Högbom minns det så väl. Året var 2001. Han och hustrun Patricia Högbom befann sig i USA på bröllopsresa. De hade hyrt bil och skulle köra från LA till San Diego. Under den bilfärden föddes Lasses intresse för arkitektur. Längs vägen fick han stifta bekantskap med några av den amerikanska modernismens arkitektoniska ikoner – hus som idag är världsberömda under namnet The Case study house program. – "Jag hade aldrig tidigare betraktat arkitektur med sådan fascination. Det väckte definitivt ett nytt intresse hos mig och det var där drömmen om ett eget hus i modernistisk anda föddes", säger Lasse entusiastiskt. –"Känslan av att ha ett nytt, fräscht hus designat efter våra egna idéer och önskemål är helt klart upplyftande. Dessutom var själva skapandeprocessen väldigt stimulerande". Huset stod klart för inflyttning 2007 men de har inte haft bråttom med att bo in sig. –"Ett färdigt hus är inte detsamma som ett färdigt hem. Vi har låtit varje rum få växa fram successivt. Just nu håller vi på och gör om vårt källarförråd till vinkällare, så det är lite kvar att fixa", berättar Lasse. På entréplanet har man gett plats åt privata utrymmen; biorum, spaavdelning, kontor, tvättstuga – och så vinkällaren då. Dessa rum går att skärma av helt från den ljusa entréhallen. Effekten blir att man som besökare via en vit trätrappa intuitivt leds upp till den sociala delen på övervåningen där vardagsrum, kök och matplats flyter samman till en L-formad enhet på det råa betonggolvet. När sovrum och badrum försvinner bakom stängda dörrar upplevs övervåningen som en enda stor lounge. Här lät vi de väldiga fönsterpartierna fylla upp det spatiösa allrummet med ett naturligt ljusflöde. Genom att använda skjutglas skapade vi en fransk balkong intill matplatsen med vy ut mot gatan, men det är mest grönska och himmel som möter ögat tack vare husets upphöjda placering på tomten. Ännu en enorm skjutglasförsedd fönstervägg sträcker ut sig längs vardagsrumssektionens södra flank. Från tv-soffan kan Lasse och Patricia kliva rakt ut på den övre terrassen som har kvällssol och är helt fri från insyn.Terrassen bärs upp av en massiv betongmur. Den ramar samtidigt in den nedre uteplatsen som är sammanlänkad med entréplanet. Här har Lasse förstärkt interiörens minimalistiska uttryck med en japansk trädgård som rimmar med husets estetik. Lasse och Patricia, som tidigare bodde i en lägenhet i centrala Stockholm, ser många fördelar med att bo i hus. Framförallt uppskattar Lasse friheten som uteplatserna ger. –"Gränserna mellan inne och ute upphör. Det känns lyxigt att bara kunna gå ut och sätta sig i solen, likaså att bjuda över vänner på grillkvällar. Sen gillar jag att vara ute fixa och dona i trädgården – det tycker jag är livskvalité", säger Lasse. Inredningen följer liksom arkitekturen modernismens avskalade ideal – något som Patricia ständigt försöker ändra på.–"Vi har fått kompromissa fram många lösningar. Jag föredrar ett mer ombonat hem med hög mysfaktor medan Lasse vill framhäva den råa och strama känslan", säger hon och poängterar att det behövs färgklickar i alla hem och särskilt i deras som är vitt och grått. –"Jag tycker vi börjar hitta en skön mix nu", konstaterar Lasse och blickar ut över allrummet där färggranna blommor, kuddar och fruktfat livar upp. Och går man tillbaka och tittar på originalinredning i Case study-husen finner man just denna mix; en sparsmakad, neutral basdekor kryddat med detaljer i starka entoniga färger. Kanske är det något undermedvetet som lett parets vitt skilda preferenser allt närmare den ursprungliga inspirationskällan. Precis som amerikanarna själva brukar säga; It takes two to tango.